úterý 7. října 2014

Jak si (vegansky) baštím

K mojí velké spokojenosti bydlím druhým týdnem v Olomouci na bytě, tedy jen tehdy, když mám školu. Už nebydlím na pitomých kolejích, kde se nedalo nic kloudného uvařit, ale máme vybavenou kuchyň, takže kuchtím každý den jak se mi zlíbí :)

První týden to ještě nebylo nic velkého, ale na ten druhý jsem si dopředu sestavila jídelníček a podle něj vařila. Ne teda že bych tomu nějak rozuměla, jak se sestavují jídelníčky, prostě jsem jen chtěla mít naplánované, co nakoupit atp.

Takže jsem si poprvé dělala tempeh a musím říct, že jsem si ho zamilovala. Zkoušela jsem zatím tedy jen uzenou variantu, doma mám ještě smažený, ale ten zatím nevím, jak zužitkovat, takže uzený jasně vede.

Tak a teď už moje mňamky i s recepty na ně, abyste je mohli také vyzkoušet. Vřele doporučuju i masožravcům, hlavně těm, kteří jsou plní předsudků a myslí, že strava bez masa je chudá a nemůže být chutná.

1. Tempeh na medu

Moje první zkušenost s tempehem, po které jsme z něj byla nadšená. Navíc je tento recept opravdu jednoduchý a rychlý.



 mňam mňam (estetickou stránku moc nehodnoďte :-P)


Co budete potřebovat: balení uzeného tempehu (vystačí tak pro dvě osoby), olej, med (pro ty, co med nekonzumují sladěnku)

Jak na to? Tempeh nakrájíme na kostky, na 2 lžicích rozehřátého oleje dáme 2 lžíce medu (sladěnky) a necháme zpěnit. Přidáme nakrájený tempeh a smažíme několik minut na pánvi tak, aby se kostičky obalily v marinádě. Pokud jej nechcete tak moc nasladko, přidejte ještě trochu sojové omáčky.


2. Rajčatovo-čočková omáčka (recept převzán od Dewii)

Tohle jídlo nebylo zas tak úplně top, ale chutnalo mi, takže přidávám recept.


Co budete potřebovat (na 2 porce): 75 g červené čočky, 2 velká rajčata, rajčatové pyré, cibuli, 2 stroužky česneku, sůl, pepř, oregano, olivový olej

Jak na to? Nadrobno nakrájenou cibuli zpěníme na 2 lžících olivového oleje, přidáme nakrájený česnek, po chvilce nakrájená rajčata a rajčatové pyré a vsypeme čočku. Podlijeme vodou a necháme vařit, dokud čočka nezměkne. Na závěr posolíme, popepříme a posypeme oreganem. Vhodné k těstovinám, rýži nebo jak vás napadne :)

3. Tempeh na smetaně

A tady se milí přátelé dostáváme k největší lahůdce, kterou jsme vařila hned dvakrát za sebou. Jednou pro sebe na zkoušku a potom i na druhý den přítelovi, který za mnou přijel, protože jsem si řekla, že tímhle se fakt vyšvihnu :-D Pro jistotu jsem mu sice věnovala poukázku na kebab, kdyby večeře náhodou nedopadla, ale pokud nelhal, tak mu to chutnalo, takže tímhle fakt zabodujete u všech :) Dokonce zkoušel tempeh i "syrový", což mě ani předtím nenapadlo (moje tajné přání je udělat z něho vegetariána, takže držte palce).


Co budete potřebovat: balení uzeného tempehu, žampiony (není nutné, ale je to s nimi lepší), 4 stroužky česneku, rostlinnou smetanu, zeleninový bujon, tymián, olej

Jak na to? Na dvou lžicích oleje zpěníme nastrouhaný česnek, poté přidáme na kostky nakrájený tempeh, zasypeme třemi špetkami tymiánu a smažíme cca 10 minut (během této doby lze přidat nadrobno nakrájené žampiony, pokud je tam chcete). Poté zalijeme smetanou (neodhadnu množství, no prostě tak, aby to v tom bůhví jak neplavalo, ale aby se tam tempeh obalil) a přidáme půl kostky bujonu, tím se smetana zahustí a pokrm se osolí. Přidáme ještě trochu tymiánu a chvilku smažíme, dokud smetana nezhoustne,
A dobrota je na světě :)

pro představu, jak vypadá pánev po nalití smetany
¨
Postupně budu přidávat ještě další recepty, tak se těšte a nebojte se je vyzkoušet :)

Žádné komentáře:

Okomentovat