sobota 24. října 2015

TOP 5 potravin, které jsem objevila na veganské stravě

Uff...Už jsou to více než dva měsíce, co jsem naposledy napsala článek. Co naplat, asi jsem měla zajímavější a důležitější věci na práci :) Ale teď bych chtěla zase trošku zamakat a dát nějaké články do kupy. Co mě však mile překvapilo, je fakt, že i přes mou neaktivitu navštěvovalo blog docela slušné množství lidí (rozuměj: víc než nula denně). Což ve mě vzbuzuje pocit, že psát má stále smysl.

Jelikož od začátku října studuju ve Vídni, můžete se těšit i na nějaké zprávy z tohoto města, hlavně asi typu "vegan ve Vídni" a tak podobně. Nějakou dobu teď nebudou přibývat moje reflexe z útulku, protože tam teď prá měsíců nebudu pracovat. Tak na ty si musíte počkat do února :-P

No a teď už k tematice dnešního článku. Po přechodu na veganství jsem objevila strašně moc potravin, o kterých jsem do té doby ani netušila, že existují. Ostatně jako asi většina lidí, která se nikdy nezajímala o vegetariánství, veganství a jiné alternativní způsoby stravování. Proto také asi panuje mezi lidmi přesvědčení, že vegetariáni se živí kořínky a trávou a vegani...asi kamením.
A světe div se, ono existuje několik náhražek masa a to nejen ze sóji! A všechna ta rostlinná mléka, jogurty, dezerty...A všechny ty finty, jak udělat alternativu pokrmů, kde se běžně používají vajíčka. Člověk do toho prostě musí hlouběji nahlédnout, aby zjistil, že po vypuštění živočišných produktů se opravdu o nic neochudí, ani po stránce chuti ani po stránce živin. Někdy možná trochu ochudí peněženku, ale to už je...riziko podnikání :D Navíc si myslím, že investice do kvalitní stravy se vyplatí a je to jedna z nejlepších investic, kterou můžeme ve svém životě provést.

Musím říct, že snad 99% veganských potravin, které jsem kdy vyzkoušela, mi zachutnaly. Nebudu se tedy rozepisovat o všech, ale přináším Vám 5 těch nejlepších potravin, které jsem za svou roční veganskou kariéru objevila. Netvrdím, že jsou svojí podstatou všechny vyloženě veganské, nicméně právě vegani jsou ti, kdo je hojně využívají.


1. Tempeh

Tempeh se vyrábí fermentací sójových bobů a jeho původ nalezneme na Jávě, proto se mu také říká javánské maso. Funguje tedy jako plnohodnotná náhražka masa, obsahuje hodně proteinů, je bohatý také na vlákninu a vitaminy.
Mě chutná především ten uzený, případně smažený či marinovaný, čistý tempeh bez úpravy jsem ještě neměla, ale slyšela jsem, že je pěkně hnusný a navíc jsem na něj ani nikde nenarazila :D. Ale ten uzený, to je lahoda. Určitě jej ocení ten, kdo má rád jakékoli vyuzené potraviny, ať už salámy či sýry. Je dobrý jen tak na chleba, či na "medu" nebo na "smetaně". Oba recepty naleznete na blogu. Naposledy jsem z něj zkoušela udělat veganské Sloppy Joes, které mi také velmi chutnalo, proto i na tento recept se můžete těšit.
U nás jej seženete ve zdravých výživách, Bille či Globusu. Zatím jsem narazila jen na dvě firmy, které jej vyrábějí. a to Sunfood a Kalma, ale googlila jsem a vygooglila i nějaké další.



2. Ďobáčky

"Chuť masa, síla přírody." Jakože mňam. Chutnají i masožravcům. Studené i teplé. A co že to tedy vlastně je? Jsou to vlastně sójové nudličky v pikantnější kořeněné marinádě (ale jaké je tam koření, to výrobce přesně neuvádí, asi výrobní tajemství :-P), takže jsou vhodné k okamžité konzumaci, nemusíte je nijak dále upravovat, což se hodí, když chce člověk vyrobit nějakou dobrou rychlovku. Obsahují železo, vápník a vlákninu, takže super. A navíc, jak uvádí obal, "přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi."
Já je často používám do rizota nebo do směsi k plnění tortil. Vhodné jsou také na cestování.
Jsou k dostání od firmy Kalma. K sehnání pak ve zdravých výživách nebo v Globuse.

3. Mandlové mléko

Přesouváme se od náhražek masa k náhražce živočišného mléka. Mezi všemi těmi sójovými, rýžovými, ovesnými a tak dále a tak dále, je mým favoritem mléko mandlové. Je teda dost drahé a já jsem po něm dlouho nesáhla i z toho důvodu, že mi kamarádka řekla, že jí vůbec nechutnalo. Jenže pak si ho koupila moje spolubydlící, které shodou okolností také nechutnalo, proto mi jej dala. A asi je to u tohoto mléka tak, že ho buď miluješ, nebo nenávidíš, protože mi zachutnalo na první dobrou. Bylo to mléko od Alpra, které má obecně mléka chuťově asi nejlepší, hlavně sójové nemají tu sójovou pachuť :D, cenově jsou však o třídu výš. Toto mléko je vyrobeno z lehce opražených mandlí, což jde cítit, trošku mi ta chuť připomínala arašídové máslo :-D Zakoupit jej lze ve verzi "original" nebo "unsweetened", tedy neslazené. Já jsem si z něj v létě dělala frappé a musím říct, že lepší jsem nepila. Takže jednou za čas, proč ne?




4. Hraška

Český výrobek Hraška, tedy ochucená hrachová směs, je takový malý zázrak, který má mnohostranné využití. Existuje v několika verzích. První slouží k obalování, kdy smícháním s vodou vytvoříte konzistenci podobnou rozšlehanému vajíčku. Výborný je např. chleba v hrašce, ve které se obalí stejně právě jako ve vajíčku. Druhá verze slouží k zahušťování. Já používám jak na obalení tak zahuštění Hrašku obalovací, její složení je téměř totožné s tou druhou, obsahuje navíc česnek a chilli, takže je pikantnější. No a pak máme třetí verzi, a to vanilkovou. Tato Hraška se používá při pečení (kde by se normálně použilo vajíčko), do nákypů, lze z ní vyrobit palačinky (z té slané zase omelety, abych nezapomněla), nebo jako sladké těstíčko na obalování ovoce.
Hraška je bezlepková, bezcholesterolová, bez barviv a konzervantů, je dobře stravitelná. Pokud si chcete přečíst, jaké pozitivní vlastnosti má, pak čtěte zde.
Koupila jsem ve zdravé výživě, ale prodávají ji tuším i některé Billa obchody.



5. Lahůdkové droždí

Tohle droždí je úplně jiné, než co si člověk pod pojmem "droždí" asi normálně představí. Není to takové to droždí v kostce, které (alespoň mi) smrdí. Je to droždí v prášku, vypadá jako jemná strouhanka a slouží k ochucování (obsahuje slad). Můžete ho použít do pomazánek, salátů, omáček...kde vás jen napadne. Já jím často sypu např. špagety nebo jen chleba namazaný pomazánkou atp. Navíc konzumací lahůdkového droždí také prospějete svému zdraví - obsahuje vitamin B, dále pak bílkoviny, minerální látky a volné aminokyseliny, díky čemuž zvýšíte nutriční hodnotu svého jídla. Takže se ho neděste, je moc dobré! :)
Já mám doma zrovna balení od Country Life, zakoupeno ve zdravé výživě.


A co vy? Jaká je vaše Top Pětka? :)

Žádné komentáře:

Okomentovat