pondělí 18. srpna 2014

Baba ghanoush s domácí pitou

zdroj: google

Dneska jsem se hecla a zkusila vytvořit pokrm, který pravděpodobně znají návštěvníci čajoven. Já si tam baba ghanoush dávám skoro pokaždé. Proto jsem se rozhodla, že si jej udělám i doma, včetně pity.
Takže co to vlastně je? Je to taková pomazánka / pyré z pečeného lilku, které má původ v zemích jako je Libanon, Egypt apod. Je to něco jako cizrnový hummus, s tím rozdílem, že místo cizrny do něj přijde již zmiňovaný lilek.
A tady už celý recept:

(VHODNÉ PRO VEGETARIÁNY I VEGANY)

Baba Ghanoush

  • 1 velký lilek
  • 2 PL sezamové pasty Tahini
  • 1-2 PL olivového oleje
  • 2-3 stroužky česneku
  • šťáva z půlky citronu
  • sůl a pepř na dochucení
Lilek umyjeme a celý propícháme vidličkou či nožem, aby z něj během pečení vytekla přebytečná voda. Pak jej dáme do trouby předehřáté na 200 °C a půl hodiny pečeme. Během pečení jej pravidelně otáčíme, aby se dobře propekl ze všech stran.
Necháme jej vychladnout a pak podélně rozřízneme. Dužinu vydlabeme a pomixujeme se zbylými ingrediencemi. Pro zjemnění můžeme přidat bílý jogurt.

lilky po upečení (omlouvám se za špatnou kvalitu fotek)

Chléb pita (16 placek)

  • 1 kg hladké mouky
  • 250 ml vlažné vody
  • 10 g sušeného droždí
  • 1 lžička soli
  • 2 PL olivového oleje
  • 0, 5 lžičky cukru
Já jsem dělala na zkoušku jen z půlky, ale musím říct, že tohle těsto je úžasné a úžasně kyne, radost pohledět!!
Do vlažné vody nasypeme droždí a cukr, promícháme a necháme stát. Takto nám vznikne kvásek, který pak přidáme do mouky, spolu se solí a olejem. Promícháme nebo prohněteme rukou, rukou se to dělá lépe, protože těsto je dost tuhé. Případně dolijeme ještě cca 100 ml vody. Těsto uhněteme do hladka, poté jej dáme pod utěrku a necháme zhruba půl hodiny kynout. Když nakyne, vyklopíme si jej, rozdělíme na 16 dílů, ze kterých uděláme bochánky a zase necháme chvilinku odležet, přičemž bochánky zase trochu nakynou. Pak z nich můžeme rukou nebo válečkem vytvořit placky přibližně půl centimetru hrubé.
Placky pečeme na maximální teplotu na vrchním roštu trouby. Recept, podle kterého jsem pekla, říkal, že pečení trvá maximálně 2 minuty, my máme ale naprosto vadnou troubu a pekli jsme asi 10 minut. Takže to si raději vychytejte sami.
V ideálním případě by se placky  měly během pečení nadouvat, měla by se v nich tvořit jakási vzduchová kapsa. Mě se moc nevytvořila, ale na kvalitě to nic nezměnilo. 
upečené pity


No a pak už zbývá jen podávat, baba ghanoush s jakoukoli zeleninou, já jej třeba miluju s olivami, kukuřicí nebo fazolema, ale dejte si cokoli. K tomu chléb pita a pochoutka je na světě :)

a tady už moje dnešní večeře :)

Žádné komentáře:

Okomentovat